مرکز بهداشت شماره دو مشهد

پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گرامی باد

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نماز در ادیان الهی به روایت قرآن

نماز، چشمه ي زلالي است كه انسان روح خويش را به وسيله آن، از آلودگيها مي پيرايد، و حقيقت هستي را در صفاي باطن خويش، مي يابد; و همان مي شود كه خدا را در همه مكانها و زمانها مي بيند. چون كه نماز به معني توجه و انعطاف است از بنده به سوي خداوند و نيز از طرف خدا به بنده.

معني تقوي همين است كه «يجعل لكم فرقان» وقتي غبار از روي آينه دل زدوده شود، همه چيز قابل رويت و ديدن خواهد بود. وقتي همه روز انسان توجه به خدا نمايد و دل را با نماز بشويد، آنگاه خواهد بود كه خدا را در آينه دل خواهد يافت و غير او در دلش جاي نخواهد گرفت. نماز و انعطاف، منحصر به دين اسلام نيست. مي توان گفت كه در همه اديان الهي بوده و هست. تمام قبايل بشري در همه ادوار تاريخ به گونه اي خدا را پرستش مي كردند، و رو به سوي خدا مي نمودند و خالق خويش را ستايش و سپاس      مي گفتند اين ادعا را در قرآن جستجو مي كنيم كه آيا همه اديان الهي، نمازگذار بوده اند يا خير؟ در اسلام نماز در رأس عبادات قرار گرفته و منكر آن در حد كفر و الحاد پيش رفته است. مهمترين كار بنده در اسلام دو چيز است: يكي توجه به خدا و ديگري انفاق در راه خدا از اين رو در قرآن به اين مطلب چندين بار اشاره شده است. «و اقيمو الصلوه و آتوالزكوه»

  • «و يقيمون الصلوه و مما رزقناهم ينفقون»
  • از ثمرات نماز اين است كه نمازگزار را از فحشا و منكر باز مي دارد و وي را به سوي خوبي و خير هدايت مي كند
  • علاوه بر اين كه در تمدن تاريخي اديان، مي توان دريافت كه هيچ دين و شريعتي بدون نماز نبوده و همه انسانها به گونه اي توجه‌شان معطوف به خداوند بوده است; در قرآن نيز به آياتي بر مي‌خوريم كه گوياي اين مي باشد كه همه اديان نمازگزار بوده اند منتها كيفيت نماز و توجهشان به گونه هاي مختلفي بوده است. آياتي كه دلالت دارد بر اينكه همه اديان و پيامبران مأمور بودند تا امت خويش را به نماز دعوت كنند، عبارتند از:
  • دعوت موسي (ع ) به نماز درباره بني اسرائيل هست كه خدا به موسي (ع) وحي فرموده است: خانه هاي خويش را مقابل هم قرار بدهيد و نماز بخوانيد
  • تقاضاي ابراهيم (ع ) از خدا : ارزش نماز در نزد حضرت ابراهيم (ع) در حدي بود كه از خداوند مي خواهد كه وي را از نمازگزاران قرار بدهد.
  • سفارش به نماز حضرت عيسي (ع ) :در قرآن راجع به حضرت عيسي (ع) و شريعت او آمده است: و مرا هر كجا كه باشم براي جهانيان مايه بركت و رحمت گردانيد و تا زنده ام به عبادت نماز و زكوه سفارش كرد .
  • دعوت اسماعيل (ع ( به نماز: از حضرت اسماعيل آمده است. «و هميشه اهل بيت خود را به اداي نماز و زكات امر مي كرد، و امر نزد خدا بنده پسنديده اي بود.
  • سفارش لقمان به پسرش حضرت لقمان در فريضه نماز به پسرش سفارش مي كرد كه نماز را همواره به پاي دار. «اي فرزند عزيزم نماز به پا دار و امر به معروف و نهي از منكر كن، و بر اين كار مردم نادان هر آزار بيني صبر پيش گير
  • تمسخر قوم شعيب چون حضرت شعيب قومش را به نماز فرا مي خواند، وي را به تمسخر مي گرفتند. و مي گفتند. «اي شعيب! آيا اين نماز تو، تو را مأمور مي كند كه دعوي رسالت كرده ما را از پرستش خدايان پدرانمان و از تصرف در اموال دلخواه خودمان منع كني؟
  • رسالت انبيا قرآن يكي از وظايف پيامبران الهي را اقامه نماز دانسته و مي گويد: و آنان را پيشواي مردم ساختيم تا خلق را به امر ما هدايت كنند و هر كار نيكو را به خصوص اقامه نماز و ادا زكات را به آنها وحي كرديم و آنها هم به عبادت ما پرداختند

 گفتار اين است كه در شش آيه اول و در آيه اخير به صورت موردي و كلي آمده است كه همه پيامبران، امت و اقوام خويش را به اقامه نماز دعوت كرده اند و آنان نيز به پيروي از ائمه و پيشوايان الهي، فراخواني به نماز را پذيرفته اند و فريضه نماز يكي از اصول اخلاقي و رفتاري و رابطه پايدار خالق و مخلوق بوده است.

1- بقره، آيه 43.

2- بقره، آيه 3.

3- عنكبوت، آيه 45.

4- يونس، آيه 87.

5- ابراهيم، آيه 40.

6- مريم، آيه 31.

7- مريم، آيه 55.

8- لقمان، آيه 17.

9- هود، آيه 87.

10- انبيا، آيه 73.

مبنع: http://parasteshemabood.blogfa.com/post/42  

روابط عمومی مرکزبهداشت شماره دو مشهد